Nieuws

Van-voor prijsvergelijking: referentieprijs is de laagste prijs in 30 dagen

Gepubliceerd op 10 okt. 2024

Marketing holla 60273 Create a detailed and vibrant scene of a e579035b 1986 4fdf 84bf 4e2700ba982a

Handelaren in de EU zullen hun prijsstellingsmethodes moeten herzien om ervoor te zorgen dat promotionele prijsverlagingen gebaseerd zijn op de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen in plaats van op de oorspronkelijke prijs van de geadverteerde producten.

Dat is de uitkomst van een procedure voor het Hof van Justitie waarin een Duitse consumentenorganisatie zich beklaagde over de manier waarop Aldi Süd kortingen weergaf.[1] Het adverteren met afprijzingen is namelijk aan regels gebonden.

Afbeelding1

Hierboven staat de advertentie waar het in de zaak bij het Hof om gaat. Deze advertentie verscheen in de wekelijkse actiefolder van Aldi Süd. In de supermarktbranche is het gebruikelijk om kortlopende acties te hanteren, waarbij producten voor een beperkte tijd met korting worden aangeboden. In deze actiefolder van Aldi Süd waren de bananen en ananassen in de aanbieding. Dit fruit werd minder dan dertig dagen geleden echter ook al met korting aangeboden. Dat wordt onder het prijsvakje aangegeven met ‘laagste verkoopprijs in dertig dagen’. Volgens de regels moet bij elke nieuwe korting duidelijk worden vermeld wat de laagste prijs van het product in de afgelopen dertig dagen was.[2] Het kortingspercentage dat groot bovenaan de advertentie staat, is echter gebaseerd op de ‘normale’ prijs zonder korting, in plaats van de laagste prijs in de afgelopen dertig dagen.

Bij aankondigingen van prijsverminderingen moet de ‘vorige prijs’ worden vermeld die de supermarkt heeft gebruikt. Onder de ‘vorige prijs’ valt volgens de richtlijn voor consumentenrechten de laagste prijs die minder dan 30 dagen voor nieuwste prijsvermindering is gebruikt.[3] Dit houdt in dat in het geval drie weken geleden ook een korting werd gerekend over bijvoorbeeld bananen, deze gereduceerde prijs van de bananen als ‘vorige prijs’ wordt gezien. 

Het Hof van Justitie heeft geoordeeld dat supermarkten alleen een kortingspercentage mogen adverteren dat is berekend op basis van de laagste prijs die een product de afgelopen dertig dagen heeft gehad. Dit betekent dat kortlopende acties minder effectief zijn, omdat er geen grote prijsverlaging zichtbaar zal zijn als het product recent nog in de aanbieding is geweest. Met deze uitspraak wil het Hof voorkomen dat consumenten worden misleid door zogenaamde "valse afprijzingen". Hiervan is sprake wanneer de prijs van een product vlak voor de kortingsactie wordt verhoogd, zodat de aanbieding aantrekkelijker lijkt dan deze eigenlijk is.

Let dus goed op bij het afprijzen van je producten dat je met de korting adverteert die is berekend over de laagste prijs in dertig dagen. Als u dit niet doet, kan de advertentie als misleidend worden gezien. Heeft u nog vragen hierover, neem dan contact met ons op! 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met onze werkstudent Robin Kusters.

[1] Hof van Justitie 26 september 2024, ECLI:EU:C:2024:804.

[2] Art. 6 bis lid 1 en 2 Richtlijn 98/6.

[3] Art. 6 bis lid 2 Richtlijn 98/6.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief