Nieuws

Transparantie conflict

Gepubliceerd op 19 apr. 2019

Nekvel 2
Hoe kun je transparant zijn bij arbeidsconflicten? Afgelopen januari kwam het Kennemer College uit Heemskerk in het nieuws. Een onderwijsassistent had een conflict met een leerling en greep hem in zijn nekvel. Een andere leerling filmde het incident, dit filmpje ging ‘viral’ en vervolgens stelde het bestuur de onderwijsassistent op non-actief. Dit leidde tot veel rumoer. Deze en vergelijkbare casussen zetten aan het denken. Hoe te handelen bij gevoelige arbeidszaken die in de openbaarheid komen? Weinig blijft meer onder de pet Elke persoon binnen een organisatie heeft een smartphone (werknemer, klant, leerling, enz.) en maakt gebruik van social media. Daardoor ligt het risico van openbaarheid van interne aangelegenheden altijd op de loer. Wanneer een incident landelijke belangstelling krijgt,  voelt een organisatie zich verplicht zich openbaar te verantwoorden. Allerlei krachten komen dan los. Persoonlijke belangen, belangen van de organisatie en de publieke opinie. Tegelijkertijd ontstaan vragen als wat is moreel het beste om te doen, hoe bewaken we ons imago en wat is het wettelijk kader? Openbaarheid is niet hetzelfde als transparantie Wat ging er mis bij het Kennemer College? Een ordemaatregel kun je juridisch gezien eenzijdig opleggen. In andere woorden, de school kon de assistent op non-actief stellen. Dat deden ze en dat brachten ze in de openbaarheid. Alleen communiceerde de school dat het een beslissing was met wederzijdse instemming. Dit bleek niet het geval. De organisatie leek in eerste instantie transparant door de beslissing openbaar te maken, maar probeerde de situatie harmonieuzer te laten voorkomen dan deze in feite was. Omdat de betrokken werknemer dit niet pikte en zelfs de landelijke media opzocht, moest zij haar verhaal tot driemaal toe corrigeren. Ken het juridisch kader en ben écht transparant Hoe moet het dan wel? Ten eerste: het begint bij de feiten. Communiceer niet te snel, zorg eerst dat je bij een incident alle feiten helder op een rij hebt. Ten tweede: ken het juridisch kader. Op basis van deze twee zaken kun je een afweging maken en een beslissing nemen. Op die manier verzeker je je als organisatie dat je handelt binnen de regels, maar ook dat je de regie voert over de feiten en je eigen beslissing. Zo ben je daadwerkelijk transparant en kun je naar buiten toe, ook onder het juk van de buitenwacht, staan voor de beslissing die is genomen. Meer weten over dit onderwerp? Onze specialist Bert van den Boom helpt u graag verder!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief