Nieuws

Merk- en modelregistratie in de praktijk: merkdepot in kleur of grijstinten? (12/13)

Gepubliceerd op 11 jul. 2024

I Stock 487787108

Het Merken- en Modellenbureau van Holla viert dit jaar haar eerste lustrum! In de afgelopen vijf jaar hebben onze merk- en modelspecialisten vele cliënten bijgestaan bij de registratie en handhaving van hun merk- en modelrechten. In de dagelijkse praktijk merken we echter dat er nog onduidelijkheid bestaat over (het belang van) merk- en modelregistraties. In deze blogreeks gaan onze specialisten u de komende weken in op de essentiële ins en outs van merk- en modelrechten.

Bij merkregistratie is de keuze tussen een depot in kleur of in grijstinten van groot belang. Deze keuze heeft namelijk invloed op de beschermingsomvang en het normale gebruik van het merk. In deze blog leggen we de overwegingen en voordelen van beide opties uit.

Waarom is kleur relevant?

Kleuren spelen een cruciale rol in merkregistratie vanwege hun invloed op zowel de beschermingsomvang als het normale gebruik van het merk.

Beschermingsomvang

Een merkregistratie in kleur beperkt de beschermingsomvang tot de specifieke kleuren die zijn geregistreerd. Dit betekent dat wanneer uw merk in een andere kleur wordt gebruikt dan geregistreerd, dit mogelijk geen inbreuk vormt. Echter, het gebruik van een merk in kleur kan krachtiger zijn in situaties waarin kleur een essentieel onderdeel van het merk is, zoals bij merken die sterk leunen op specifieke kleurherkenning, zoals het bekende Coca-Cola rood.

In tegenstelling hiermee biedt een merkregistratie in grijstinten doorgaans een bredere beschermingsomvang. Theoretisch biedt een merk geregistreerd in grijstinten bescherming voor het gebruik van het merk in verschillende kleurencombinaties. Deze bescherming is echter niet absoluut, omdat grijstinten niet automatisch als identiek aan kleuren worden beschouwd, tenzij de verschillen zo klein zijn dat ze aan de aandacht van de consument ontsnappen. Hierdoor dekt een registratie in grijstinten niet alle mogelijke kleurcombinaties volledig. 

Normaal gebruik

Om een merk in stand te houden, moet het binnen vijf jaar normaal worden gebruikt. Dit betekent dat het merk daadwerkelijk en consistent moet worden toegepast in de markt. Als het onderscheidend vermogen van het merk zoals gebruikt niet wijzigt ten opzichte van de geregistreerde vorm, wordt dit beschouwd als normaal gebruik.

Voor het normale gebruik van een merk geldt dat het gebruik in andere kleuren dan geregistreerd het onderscheidend vermogen van het merk niet verandert, op voorwaarde dat:

  • de woord- en/of figuratieve beeld- elementen samenvallen en de belangrijkste onderscheidende elementen zijn;
  • het contrast van kleuren wordt gerespecteerd;
  • de kleur of kleurencombinatie op zichzelf geen onderscheidend vermogen bezit; en
  • de kleur niet een van de wezenlijke elementen is die bijdragen aan het algehele onderscheidend vermogen van het merk.

Wanneer niet in grijstinten registreren?

Het is mogelijk niet verstandig om uw beeldmerk in grijstinten te registreren als de kleur een cruciaal aspect van de beschermingsomvang moet zijn. In dat geval is registratie in kleur meer aan te raden, vooral wanneer de specifieke kleuren essentieel zijn voor de herkenning en associatie van uw merk. Ook is een depot in grijstinten niet geschikt wanneer het de bedoeling is om daarmee alle mogelijke kleurcombinaties te claimen, want dat kan dus niet.

Wanneer wel in grijstinten registreren?

Een depot in grijstinten is een goed idee als de specifieke kleuren geen essentieel onderdeel vormen van het beeldmerk. Zo kan een registratie in grijstinten een goede keuze zijn als het beeldmerk in verschillende onbeduidende kleurvarianten wordt gebruikt. Zo’n depot is namelijk budgetvriendelijker dan alle kleurvarianten afzonderlijk registreren. Ook kunnen toekomstige wijzigingen, zoals uitbreidingen en beperkingen van het assortiment onder hetzelfde depot vallen.

Conclusie

De keuze tussen een merkregistratie in kleur of grijstinten hangt dus af van de gewenste beschermingsomvang en gebruik van uw merk. Ook is deze keuze sterk afhankelijk van uw budget. Het is belangrijk om deze overwegingen zorgvuldig te maken om ervoor te zorgen dat uw merk optimaal beschermd is en effectief kan worden gehandhaafd.

Mocht u hulp nodig hebben bij de registratie van uw merk in de juiste klassen, nog vragen hebben over merk- of modelrechten, of wilt u meer weten over een passende IE-strategie voor uw onderneming, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons deskundige team staat graag klaar om u verder te helpen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief