Nieuws

Is ‘the sound of speed’ van Porsche een merk?

Gepubliceerd op 27 sep. 2024

In samenwerking met

I Stock 1419988769

Bij menig autoliefhebber gaat het hart sneller kloppen bij het horen van een sportauto die accelereert van 0 naar 100. Sterker nog, ik denk dat velen het geluid in hun hoofd afspelen bij het lezen van deze zin. Maar, hoe goed is uw autokennis écht? Zou u bij het horen van een accelererende auto kunnen horen dat het een Porsche is? 

Luister maar eens naar dit fragment en oordeel zelf. 

Accelererend voertuig als merk

Het geluidsfragment van Porsche bestaat uit 16 seconden en daarop is een geluid te horen dat het best te omschrijven valt als een accelererend voertuig. Porsche wilde dit als merk inschrijven voor auto gerelateerde producten en diensten. In eerste instantie werd het merk door het EUIPO geweigerd, omdat het niet als merk herkend zou worden.

Porsche is tegen deze beslissing in beroep gegaan. Porsche is van mening dat het geluid memorabel is en wel kan dienen als een aanduiding van commerciële herkomst, omdat het sterke ideeën en emoties opwekt. Het geluid wordt juist niet natuurlijk geproduceerd door de waren waarvoor Porsche het merk wil inschrijven. Het geluid heeft weinig tot niets te maken met een elektrische motor, omdat elektrische auto’s geen geluid maken. Het geluid is juist kunstmatig gecreëerd volgens Porsche om als merk te dienen.

Dit is volgens Porsche bekend bij de relevante consument, waardoor dit publiek er ook van bewust is dat autofabrikanten een passend geluid ontwerpen voor elektrische auto’s om toch de sportauto-ervaring te hebben. Autofabrikanten willen dat het geluid van hun elektrische auto’s zich onderscheidt van andere fabrikanten die dezelfde waren produceren. In het geval van elektrische auto’s in bijzonder is het publiek daarom gewend aan het gebruik van geluiden als merken, waardoor het geluid van Porsche geschikt is om als merk te dienen. Daarmee is het geluid volgens Porsche een aanduiding van commerciële herkomst.

Merk als geluid

In tegenstelling tot woorden en tekens zijn geluiden lastig te herkennen als merk voor de consument, geeft de Kamer van Beroep aan. Om een geluidsmerk succesvol in te schrijven, is nodig dat het geluid blijft hangen, zodat de consument het kan herkennen en interpreteren als een merk en niet alleen als functioneel component. Het geluid moet door de consument begrepen worden als een aanduiding van commerciële herkomst om een merk te kunnen zijn, volgens de Kamer van Beroep.

Volgens de Kamer van Beroep zal het geluid door het relevante publiek alleen begrepen worden als een functie van de goederen. Het geluid van acceleratie wordt namelijk opgewekt door auto’s en andere voertuigen en is daardoor een kenmerk van de goederen. Het beroep van Porsche wordt door de Kamer van Beroep afgewezen.

Conclusie

Het oordeel van de Kamer van Beroep komt niet geheel uit de lucht vallen. Porsche is niet de eerste autofabrikant die het geluid van een accelererend voertuig als merk wilde inschrijven. In het verleden hebben andere autofabrikanten, zoals Lamborghini, Volvo, Suzuki en Piaggio ook al geprobeerd om geluidsmerken in te schrijven, maar waren geen van allen succesvol. Ook is in het verleden geprobeerd het geluid van het openen van een blikje frisdrank als merk in te schrijven. Over die zaak kunt u hier meer lezen.

Enkele andersoortige bedrijven zijn tot nu toe wel geslaagd in het inschrijven van hun geluidsmerken. De ringtone van Nokia en de ‘I’m lovin’ it’ van McDonald’s zijn voorbeelden van dergelijke succesverhalen. Wellicht dat Porsche in het vervolg kan proberen een vrolijke jingle als geluidsmerk te registreren voor haar auto’s. Al zal dat haar mogelijk niet populair maken bij de autoliefhebbers, die vast liever een ‘natuurgetrouw’ gebrul horen bij het accelereren.

Wilt u een merk inschrijven, maar twijfelt u over het onderscheidend vermogen van uw merk? Neem dan vooral contact op om de mogelijkheden voor uw merkinschrijving te bekijken.

Dit artikel is mede geschreven door Robin Kusters.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief